پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
19 بهمن 1400 - 09:29
نقشه راهبردی صنعت از نگاه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با رزمندگان جنگ اقتصادی

جهاد تولید با هدف دفاع اقتصادی

مسؤولان پرتلاش با ایجاد «سند نقشه راهبردی صنعتی» و «مدیریت، هدایت، نظارت و حمایت از تولید» اگر مسیر کاهش و رفع آسیب‌ها و «شتاب گرفتن تولید، اشتغال و پیشرفت کشور» را با تلاش بیشتر ادامه دهند آثار این روند در زندگی مردم نمایان خواهد شد.
کد خبر : 11012

پایگاه رهنما:

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی را افسران، و کارگران را رزمندگان بااخلاص و باصفای دفاع مقدس در مقابل جنگ اقتصادی آمریکا خواندند و با اشاره به سخنان صریح مسئولان آمریکا درباره شکست خفت‌بار آنها در این نبرد سنگین افزودند: مسؤولان پرتلاش با ایجاد «سند نقشه راهبردی صنعتی» و «مدیریت، هدایت، نظارت و حمایت از تولید» مسیر کاهش و رفع آسیب‌ها و «شتاب گرفتن تولید، اشتغال و پیشرفت کشور» را با تلاش بیشتر ادامه دهند تا آثار این روند در زندگی مردم نمایان شود.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) در این دیدار؛ توجه مسئولان دولتی را به نکاتی که تولیدکنندگان و صنعتگران در این دیدار بیان کردند، ضروری دانستند و با تأکید بر اینکه اطلاع مردم از موفقیت‌های فعالان اقتصادی از زبان خود این افراد، برای مقابله با جنگ روانی دشمن مفید است، گفتند: البته اگر در این ۱۰ سال مسئولان با تولیدکنندگان همراهی بیشتری می‌کردند، آسیب‌ها کمتر و موفقیت‌ها بیشتر می‌شد.

رهبر انقلاب تولید را «جهاد» خواندند و افزودند: ایستادگی تولیدکنندگان در مقابل حمله به اقتصاد و تلاش دشمن برای ممانعت از فروش نفت و گاز، قطع منابع ارزی و برنامه‌ریزی برای مسدودسازی مبادلات خارجی ایران، درواقع جهاد و از بزرگ‌ترین عبادت‌هاست. ایشان با تأکید بر اینکه طراحی‌های دشمن برای فتح سنگر تولید با شکست مواجه شد، خاطرنشان کردند: در این تهاجم به اقتصاد کشور، در معیشت مردم مشکلاتی به وجود آمد اما تولید به‌زانو درنیامد و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چند روز پیش صراحتاً اعلام کرد سیاست فشار حداکثری به شکست خفت‌بار آمریکا منجر شد. رهبر معظم انقلاب گفتند: آن‌ها فروپاشی اقتصادیِ به خیال خودشان چندماهه را زمینه‌ای برای تحقق مقاصد سیاسی شوم می‌دانستند اما پس از 10 سال، سنگر تولید و اقتصاد کشور بحمدالله پابرجاست که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به‌عنوان افسران، و کارگران به‌عنوان رزمندگان این جهاد مقدس، شریک و عامل اصلی این افتخار هستند.

  • طراحی راهبردهای دفاع اقتصادی

یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت، توان اقتصادی یک کشور هست. و کشورهای دارای توان اقتصادی بالا، توانایی دارند در سایر معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای تأثیرگذار باشند. از طرفی همواره استفاده از ابزارهای اقتصادی موردتوجه کشورهای سلطه‌گر بوده است. دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز همواره جهت ضربه زدن به این نظام، از تحریم، تهدید و جنگ اقتصادی استفاده کرده‌اند. اگرچه هدف این تحریم‌ها، بهانه‌های واهی همچون دفاع از حقوق بشر و یا جلوگیری از دستیابی به انرژی هسته‌ای عنوان می‌گردد، اما درواقع دشمنی این قدرت‌های استکباری با مردم و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران باعث وضع محدودیت‌های اقتصادی علیه کشور جمهوری اسلامی ایران شده است.

دفاع اقتصادی که مؤلفه‌های بازدارندگی، قدرت مقابله و توانمندی اقتصادی را شامل می‌شود، جهت مقابله با تهاجمات اقتصادی دشمن طرح می‌گردد و باعث ساختن بنیانی قوی برای مقاومت در مقابل تکانه‌های خارجی می‌گردد. مجموعه بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و اسناد کلانی که از سوی ایشان ابلاغ گردیده‌اند، خصوصاً سند اقتصاد مقاومتی و سند تولید ملی، به‌عنوان گنجینه‌ای گهربار از راهبردها و راهکارهای ارزشمند برای دفاع اقتصادی می‌باشند. الگوی دفاع اقتصادی، راهبردهای دفاع اقتصادی را که عبارت‌اند از: حمایت از تولید ملی، گسترش اقتصاد مردم بنیان، رشد بهره‌وری عوامل تولید، خودکفایی، گسترش اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صادرات تدوین کرده است.

مقوله استفاده از ابزارهای اقتصادی به‌منظور رسیدن به اهداف، در برهه‌های مختلف تاریخی ازجمله در جنگ سرد در تقابل بین بلوک شرق و غرب قابل‌مشاهده است. ژول فری دولتمرد و جمهوری‌خواه فرانسوی و از توسعه‌دهندگان لائیسیته و حامیان استعمارگری (که بعدها نخست‌وزیر فرانسه شد) می‌گوید ملل استعماری که ملت‌ها را استعمار می‌کنند، تفرقه ایجادمی کنند، اقتصاد و فرهنگ کشورها را از بین می‌برند، و جنگ‌ها را به راه می‌اندازند فقط سه هدف‌دارند اول آنکه مواد خام و ارزان به دست بیاورند؛ سپس بازارهای فروش انحصاری برای خود ایجاد کنند و درنهایت کاری کنند که این کشورها وابسته گردند. بیانات رهبر انقلاب اسلامی در تبیین جهاد خودکفایی و نیز افزایش لایه‌های دفاع ملی اقتصادی در برابر دشمن، بخشی از راهبردهای کلانی است که استقلال ما را در برابر دشمن تضمین کرده است.

  • مدیران اشرافی و جهاد تولید

یکی از معضلات مهم در سال‌های اخیر روحیه اشرافی گری و لیبرال مآبی برخی مدیران در کشور است که به‌جای تمرکز به خودکفایی و تولید ملی نگاهشان به بیرون و واردات بوده است. متأسفانه این نگاه باعث شد که برخی صنایع مهم کشور رشد متعالی نداشته و دچار درجا زدن شوند. تأکید اخیر رهبر انقلاب به وضعیت صنعت خودروسازی ریشه در همین ماجرا دارد. این روزها مردم از خود می‌پرسند که چگونه کشوری می‌تواند موشک تولید کرده و در بخش نظامی با بزرگ‌ترین ابرقدرت‌های صنعتی جهان رقابت کند، اما در تولید یک خودرو ساده هنوز با اما و اگرهایی در کیفیت آن روبرو است. عدم این پیشرفت متوازن مربوط به روحیه مدیران میان بخشی در جهاد اقتصادی است. در 4 دهه گذشته در بخش صنایع هوافضا مدیرانی چون شهید طهرانی مقدم با توجه به مدیریت مکتبی ذوب در منظومه فکری رهبر انقلاب گردیده و چنان تحولی پدید آورده است که بدون اتکا به خارج، امروز جمهوری اسلامی ایران در کنار آمریکا، چین و روسیه صادرکننده پهپاد در جهان است؛ اما در آن‌سو مدیران بخش خودرو و موارد مشابه به آن با خروج شرکتی چون توتال یا پژو زانوی غم  بغل کرده و برای کوچک‌ترین قطعه، واحدهای تولیدی را تعطیل کرده‌اند. تذکر رهبر انقلاب در کیفیت تولید داخلی را باید از این زاویه نگریست و تحلیل کرد. اگر خودرو ایرانی در بازارهای جهانی جایگاه خود را پیدا نکرده نشانه ضعف فناوری نیست، چه بسیار مهندسان ایرانی که توانایی طراحی های شگفت‌انگیز دارند؛ اشکال در روحیه‌ای است که می‌گوید ما نمی‌توانیم! واقعیت آن است که مشکلات اقتصادی، یک‌شبه نازل نشده‌اند. بلکه خروجی مدیریت «ائتلاف اشرافی غرب‌گرا» در طول دولت‌های موسوی، هاشمی؛ خاتمی و روحانی است.

  • اندیشه فرا غربی در تولید؛ خودکفایی و صادرات

کشور اکنون با عبور از دیپلماسی منحصر در اعتماد به غرب، در حال گشودن درهای دیپلماسی و تعامل و تجارت جهانی است. ما قبلاً، در کشورهای آمریکای لاتین، خط تولید تراکتور برخی خودروها را راه انداختیم. همچنین به همت مهندسان ایرانی، مسکن‌سازی انبوه کردیم و درآمد ارزی قابل‌توجهی کسب کردیم. و البته نیازهای خود را تأمین کردیم. تعامل با کشورهای مستقل و دارای ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی، می‌تواند برد- برد واقعی باشد، مشروط بر این‌که شجاعت و همت و تدبیر به بند کشیده شده در برجام را آزاد کنیم.

امروز به مشیت الهی و پایمردی نخبگان انقلابی، روحیه ناامیدی از دشمن و اعتماد به انبوه ظرفیت‌های داخلی، در فضای عمومی منتشرشده است. رهبرمعظم انقلاب اخیراً به استناد انبوه واقعیت‌ها فرمودند «زمان جنگ، به ما نه سلاح می‌دادند، نه حتی امکانات سطح پایین. چون چنین وضعیتی پیش آمد، عناصر توانا در داخل کشور به فکر نجات افتادند و به خودشان فشار آوردند و به اینجا رسید که کشور امروز ازلحاظ امکانات تسلیحاتی به جایگاه خوبی رسیده است. امروز به برکت بریدن مسئولین و ملت از بیگانگان، کشور در حال جوشیدن از درون است». اکنون روزگار قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی است. لشکر انبوه جوانان نخبه، کاربلد، مو من و شجاع در راه‌اند و هرچه مجال و میدان فراهم شود، امکانات تازه‌تری را برای اقتدار و پیشرفت کشور فراهم می‌کنندواقعیت آن است که تعدد و تنوع مسائل نباید تمرکز و توجه ما را به هم بزند. اولویت مهم امروز، احیای الگوی درون‌زای اقتدار و پیشرفت بر مبنای تجدیدنظر اساسی در مدل اعتماد به غرب است.

 

ارسال نظرات